Puheenjohtajien blogi/Ordförandenas blogg

Ammatillisen koulutuksen reformi astui oppilaitosten arkeen tämän vuoden alusta.

Perjantai 16.2.2018 klo 21:06 - Antti Ylinen, ammatillinen jaosto, pj.


Ammatillisen koulutuksen reformi astui oppilaitosten arkeen tämän vuoden alusta.

Alueyhdistyksen edustajat: puheenjohtaja, alueasiamies ja ”allekirjoittanut”, käynnistimme alueellamme ammatillisten oppilaitostemme opettajien tapaamiskierroksen joulukuussa 2017. Tapaamiset jatkuvat tämän vuoden aikana. Oppilaitoksien toiminta on monin eri tavoin haasteellista ja opettajien jaksaminen muutosten pyörteessä kovalla koetuksella.

Rahoitusleikkaukset, jo useampien vuosien aikana, koetaan laajalti epäoikeudenmukaisina ja koulutuksellista tasa-arvoa loukkaavana.

Ihmettelyä herättää myös reformin valmistelu, jossa on nähtävissä monia puutteita. Valmistelussa ei huomioitu riittävästi yritysten tarpeita ja resursseja työpaikoilla järjestettävien oppimisjaksojen suhteen. Lähes kaikki työnantajat toivovat työssä oppijoilta perusasioiden hallintaa niin, että myös itsenäinen työskentely onnistuu. Yritykset toimivat liiketaloudellisin perustein, osaamattomalle nuorelle on haasteellista keksiä muuta kuin siivous ja järjestelytyötä. Työturvallisuus asettaa myös omat rajoitteet – vastuukysymykset turvallisesta työskentelystä työpaikoilla vaatii selkeyttämistä. Hoiva-alan opinnoissa, soveltuvuus alalle, tulisi kiireesti saattaa velvoittavaksi psykologisten testausten kautta.

Valmistelussa ei huomioitu riittävästi nuorten oppijoiden todellisia valmiuksia ja tarpeita hyvään ja yksilölliseen oppimiseen. Nuoret toivovat lukuisissa haastatteluissa opettajaa opettamaan – siis lähiopetusta. Yksi opettaja työsalissa 50 oppilaan kanssa ei todellakaan voi olla ratkaisu hyvään ja yksilölliseen oppimiseen!

Onko ammatillisen koulutuksen tutkinnolla mahdollisuus hakeutua esim. AMK-opintoihin? Onko AMK-opinnoista selviytyminen mahdollista? Huolestuttavaa kehitystä ennustaa moni. Tämä olisi laajemman arvokeskustelun paikka.

Viimeksi leikatun 200 miljoonan euron palauttaminen ammatillisen koulutuksen järjestäjille toisi mahdollisuudet selviytyä investoinneista, riittävistä opetusresursseista ja tukitoimista. Se helpottaisi työvoimapulaa ja antaisi konkretiaa tavoitella osaamistason parantamista kohti maailman osaavinta kansakuntaa. Tulevissa eduskuntavaaleissa tulemme tästä asiasta muistuttamaan.

Sopimusneuvottelut ovat edenneet hienosti – kiitos neuvottelijoille. Ammatillisille opettajille sopimus tuo palkan korotukset ja vuosityöajan palkanmaksun perusteeksi. Vuosityöaika otettaneen käyttöön vaiheittain seuraavien vuosien aikana. OAJ ja siihen kuuluvat opettajajärjestöt tulevat järjestämään koulutusta ja informaatiota asiasta.

OAJ valtuusto valitaan jäsenvaalien tuloksena nyt helmikuun - maaliskuun aikana. Toivon aktivoitumista vaalien suhteen. Kirjaudu oman jäsenkorttisi avulla OAJ:n internet sivuilla ja seuraa tiedotteita oman opettajayhdistyksen taholta. Vaalit toteutetaan sähköisesti ja AO: laiset ja TOOL: set pitävät myös perinteiset uurnavaalit. Tarkemmat tiedot saat omalta opettajayhdistykseltäsi.

OAJ Pohjanmaan alueella on kolme oman alueemme ammatillista ehdokasta. Asiasta tarkemmin OAJ Pohjanmaan juuri ilmestyneestä vaalilehdessä.

Antti Ylinen, ammatillinen jaosto, pj.

Yrkesskolreformen en del av vardagen vid årsskiftet


I december 2017 inledde lokalföreningens representanter; ordföranden, regionombudet och undertecknad, träffar med yrkesskolornas lärare i vår region. Träffarna fortsätter även i år. Skolornas verksamhet är på många sätt en utmaning och förändringarna tär hårt på lärarnas krafter.

De nedskärningar i finansieringen som pågått redan i flera år upplevs som orättvisa och som en skymf mot en jämlik utbildning.

Även beredningen av reformen har väckt förundran eftersom man kan se många brister. I beredningen beaktas inte företagens behov och resurser tillräckligt när det gäller praktikperioder på arbetsplatserna. Nästan alla arbetsgivare önskar att praktikanterna ska klara av grundläggande uppgifter så att de också kan arbeta självständigt. Företagen fungerar på affärsekonomiska grunder och för en okunnig ung person är det svårt att hitta på något annat än städning och liknande uppgifter. Även arbetssäkerheten ställer sina egna begränsningar – ansvarsfrågor om säkert arbete på arbetsplatserna bör förtydligas. I studier inom omsorgsbranschen borde utredningar om lämpligheten för branschen snabbt bli obligatoriska genom tester.

De ungas verkliga beredskap och behov för ett bra och individuellt lärande beaktades inte tillräckligt i beredningen. I åtskilliga intervjuer har det framkommit att de unga önskar att läraren skulle undervisa på plats och ställe – det vill säga att det ordnas närundervisning. En lärare tillsammans med 50 elever i en arbetssal kan verkligen inte vara en lösning för ett bra och individuellt lärande!

Har en person med en yrkesexamen möjlighet att söka till exempel till yrkeshögskolestudier? Är det möjligt att klara av studierna? Många förutspår en oroande utveckling och här skulle det finnas skäl att inleda en mera omfattande värdediskussion.

Att betala tillbaka de senaste nedskärningarna på 200 miljoner euro till arrangörerna av yrkesutbildning skulle ge en möjlighet att klara av investeringar, att erbjuda tillräckliga undervisningsresurser och att vidta stödåtgärder. Det skulle underlätta bristen på arbetskraft och erbjuda konkreta lösningar för att förbättra kompetensnivån på vägen mot världens mest kunniga folk. Detta är något vi kommer att påminna om under det kommande riksdagsvalet.

Avtalsförhandlingarna har framskridit fint – tack till förhandlarna. För yrkesskollärarna ger avtalet en löneförhöjning och lönen kommer att basera sig på årsarbetstiden. Avsikten är att årsarbetstiden ska tas i bruk i etapper under de följande åren. OAJ och dess lärarorganisationer kommer att ordna utbildning och information om frågan.

OAJ:s fullmäktige utses genom ett medlemsval i februari–mars. Jag önskar att medlemmarna deltar aktivt i valet. Med hjälp av ditt medlemskort kan du logga in på OAJ:s webbsidor och följa med meddelanden från din egen lärarförening. Valet sker elektroniskt och yrkesskollärarna (AO) och lärarna inom teknik och trafik på yrkeshögskolor (TOOL) håller även ett traditionellt urnval. Mer information får du från din egen lärarförening.

I området för OAJ Österbotten finns tre representanter för yrkesutbildningen. Läs mer i OAJ Österbottens nyligen utkomna valtidning.

Antti Ylinen, yrkesskollärarnas sektion, ordförande