Ohita navigaatio

Back to school – selkä kouluun?

Oheinen sanaleikki tuli mieleen eilen illalla, kun katsoin erästä sarjaa Yle Areenasta. Siinä mies ja nainen keskustelivat, mitä kaikkea haluaisivat tehdä elämänsä aikana. Tuttu englannin kielen sanonta ”bucket list” oli käännetty virheellisesti ämpärilistaksi. Epäilemättä tekoälykäännöksen kukkanen.

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen hyödyntäminen tulee lisääntymään merkittävästi. Se on erinomainen apuväline moneen asiaan, mutta sen käyttö vaatii osaamista ja ymmärrystä. Kuten esittämästäni esimerkistä huomataan tekoäly ei ole erehtymätön vaan edelleen tarvitaan ihmistä varmistamassa vastausten oikeellisuuden.

Oppilaat käyttävät tekoälyä yhä enemmän esimerkiksi kotitehtävien tekemiseen. Kuulin radiosta erään ruotsin opettajan huomion oppilaasta, joka teki kaikki kirjalliset tehtävät moitteettomasti. Opettaja ajatteli oppilaan osaavan ruotsia oikein hyvin. Eräällä tunnilla keskusteltiin ruotsiksi ja opettaja arvioi edellä mainitun oppilaan suullista kielitaitoa. Opettajan yllätykseksi suullista osaamista ei ollut käytännössä lainkaan. Kävi ilmi, että oppilas oli hyödyntänyt tekoälyä tehtävien tekemiseen ja osaaminen oli tosiasiassa heikkoa. Näitä esimerkkejä opettajilla on lukuisia. Oppilaiden tekoälyn käyttö pahimmillaan johtaa harhaiseen käsitykseen omasta osaamisesta.

 

Kännykkäkiellosta perusopetuksessa

Elokuun alussa voimaan tullut perusopetuslain muutos älylaitteiden käyttämisen rajoittamisesta on erittäin tervetullut uudistus, joka rauhoittaa koulupäivää ja parantaa oppimisen edellytyksiä. Jatkossa älylaitteita saa käyttää oppitunneilla vain opettajan luvalla. Monet kunnat ovat rajoittaneet älylaitteiden käyttöä myös välitunneilla. Suomessa on kuntia, jotka ovat kieltäneet kännykän käytön koko koulupäivän ajan.

Kysyin uteliaisuuttani tekoälyltä (Microsoft Copilot) seuraavaa: mitkä seikat puoltavat kännykän käytön täyskieltoa koulupäivän aikana? Tekoälyn mukaan kännykän käytön täyskielto

  • parantaa työrauhaa ja keskittymiskykyä,
  • tukee oppimista ja aivoterveyttä,
  • ehkäisee kiusaamista ja syrjäytymistä,
  • lisää yhdenvertaisuutta ja selkeyttää opettajien toimintaedellytyksiä
  • tekee oppilaiden koulupäivästä aktiivisempia ja sosiaalisempia.

Mitä tällä kaikella edellä olevalla yritän sanoa? Oppimisessa ja kasvamisessa korostuu aina perustaitojen osaaminen, hyvät vuorovaikutustaidot ja toisten huomioonottaminen. Näiden oppimisen edellytyksiä oppituntien kännykkäkielto tulee ehdottomasti parantamaan. Mitä enemmän asiaa miettii, sitä vakuuttuneempi olen, että kyse on parhaasta lakiuudistuksesta, mitä perusopetukseen on tehty pitkään aikaan.

 

Hyvää uutta lukuvuotta ja voimia tärkeään työhösi!

Kari Nieminen

puheenjohtaja

OAJ Pohjanmaa

Tapahtumat

Yhdistyksemme

Alueyhdistys toimii OAJ:n paikallisyhdistysten sekä ala- ja oppilaitoskohtaisten jäsenyhdistystensä edunvalvonnan ja koulutuksen tukena. Alueyhdistyksen jäsenyhdistyksissä on yhteensä n. 7800

Oikopolut