Tosiasia on, että opettajat ovat uupuneet koronavuoden aikana. Helsingin yliopiston tutkimus kertoo, että kaikkiaan yli 70 prosenttia opettajista kärsi eriasteisesta uupumuksesta joulukuussa 2020 ja tilanne ei ole helpottunut. Opetus ei ole keskeytynyt, vaikka kouluja on suljettu ja opettajia joutunut karanteeniin. Opettaja on venynyt ja opetellut digitaidot hetkessä. Osa oppilaitoksista järjesti keväällä 2020 opettajille nopeasti koulutusta esimerkiksi Teamsin käytöstä. Osassa oppilaitoksia opettajan oli selviydyttävä itsekseen tai kollegojen tuella. Opiskelijat ottivat yhteyttä mihin kellon aikaan hyvänsä ja opettaja oli käytettävissä, koska heillä oli huoli opiskelijan selviytymisestä ja oppimisesta. Opettaja kantaa huolta nuorista, joiden oppiminen on häiriintynyt ja he ovat vaarassa syrjäytyä. Lisäksi ammatillisella puolella opettajien teoriatunnit lisääntyivät, kun opiskelijoiden työssäoppimiset ja harjoittelut peruttiin. Perumisesta aiheutui myös lisää työtä ja järjestelyitä opettajille.
Lähiopetuksen jatkuessa opettajilla on ollut luonnollisesti huoli tartuntojen leviämisestä sekä huoli omasta terveydestään, että myös oman perheen turvallisuudesta. Ohjeet maskien käytöstä oli suuntaa antavia ja kuinka moni oikeasti ymmärsi maskien käytön tarpeellisuuden. Opettajat kertoivat, että vaikka maskeja oli saatavilla, harva kuitenkaan käytti niitä. Maski suojaa muita kanssaihmisiä tartunnoilta ja tartuntoja pystytään vähentämään maskia käyttämällä, kunhan sitä käytetään oikein. Maskien käytön lisäksi on huolehdittava käsihygieniasta ja yskittävä hihaan tai nenäliinaan sekä aina on hyvä muistaa riittävä etäisyys toisiin. Kaikkien oppilaitosten tilat eivät kuitenkaan riitä opetuksen hajauttamiseen niin, että turvavälit toteutuvat. Opettajat itse käyttävät maskia koko päivän ja osa on kertonut kärsivänsä päänsärystä. Tämä voi johtua lievästä hapenpuutteesta, koska opettaja ei taukojen aikanakaan voi riisua maskia, sillä tiloissa on myös muita opettajia ja tauon aikana ei ehdi ulkoilla saadakseen raitista ilmaa ja jossa voisi olla ilman maskia.
On siis monta syytä, että innostus työhön on laskenut voimakkaasti Korona-aikana. Työnantajalla on vastuu opettajien jaksamisesta ja työkyvyn ylläpitämisestä. Vastuu siitä, että työolosuhteet ovat kunnossa ja työhön on varattu riittävästi aikaa ja resursseja. Johtamisen tulee olla kunnossa ja opettajalla tulee olla mahdollisuus myös osaamisen kehittämiseen, jotta opettajat voivat jatkossakin antaa maailman parasta opetusta. Näin kuntavaalien alla on hyvä huomata, että kuntavaaleilla valittavilla päättäjillä on vastuu. Kasvatus- ja koulutuspalvelut ovat kuntapolitiikan ydintä, se on entistä selvemmin kuntien ykköstehtävä, kun sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät alueille. Päätös tulevaisuudesta on meidän kaikkien päätettävissä, koska työnantajana toimii äänestäjien valitsemat kuntapäättäjät. Kuntavaalit ovat siis erityisen merkitykselliset opetusalan toimijoille ja tulevan edunvalvontatyön kannalta on tärkeää olla aktiivisena juuri nyt.
Margareeta Verronen
OAO-jaoston puheenjohtaja