AI som en del av skrivprocessen
Skrivande har alltid formats av olika teknologier som, när de har introducerats, har väckt frågor men även medfört oro. När exempelvis automatiska stavningskontroller infördes i ordbehandlingsprogram var det många som tänkte att elever och studerande inte längre kommer lära sig stava. De flesta nya inslag i vårt skrivande har alltså ofta problematiserats och kritiserats. Det gäller inte minst generativ AI som efter att den lanserades för allmänheten i november 2022 väckte stor debatt.
AI-teknologi har dock, sedan länge, påverkat skrivandet, exempelvis genom grammatik och stavningskontroller eller maskinöversättningar. Men när generativ AI introducerades var det många som hade synpunkter på den nya teknologin. Exempelvis lyftes frågor om vilken roll skrivandet får när generativ AI kan producera texter och vilken roll läraren, i sin tur, då har i skrivandet och skrivundervisningen. Ofta nämns också, när man talar om AI inom utbildning, risker för fusk och oetiska förfaranden.
Ur forskningssynvinkel vet vi dock väldigt lite om hur studerande skriver med generativ AI. Den forskning som finns tyder på att såväl studerande som lärare förhåller sig till AI på olika sätt; vissa är djupt kritiska till teknologin, andra välkomnar den. Det vi kan se är att de flesta lärare och studerande på olika sätt kan känna sig osäkra inför den. Därför behöver både lärare och studerande stöd och kunskap när det kommer till generativ AI och skrivande.
En viktig aspekt för att utveckla sitt skrivande är att få respons på det man skriver. Det utgör ett exempel på när generativ AI kan användas av studerande och lärare. Skrivandet är också centralt för att lära sig ett kunskapsinnehåll. Här behöver generativ AI inte nödvändigtvis ses som ett problem. Däremot kan lärare behöva tänka om kring hur de bedömer studerandes lärande och istället rikta fokus mot själva skrivprocessen, snarare än mot den färdiga textprodukten. I det vill vi framhäva skrivandet som en process, men också som ett sätt att tänka.
Det går inte att låtsas som om AI inte finns eller att det borde förbjudas. Det som däremot behövs är mer kunskap om hur studerande skriver med generativ AI och vad det innebär för deras skrivprocesser och lärande. Därför behövs det mer forskning som undersöker generativ AI utifrån utbildningsvetenskapliga perspektiv. I projektet CO-WRITE undersöks just skrivandet eller mer specifikt det kollaborativa skrivandet som sker i hybrida lärmiljöer. Det betyder att vi är intresserade av att följa studerande som skriver med olika resurser (som generativ AI), på olika platser, tillsammans eller ensamma. Genom att undersöka studerandes skrivprocesser på detta sätt hoppas vi kunna bidra med kunskap om hur generativ AI, exempelvis, formar studerandes skrivande och vilka didaktiska implikationer det kan få för undervisning. I projektet deltar forskare från skilda forskningsfält men som delar ett intresse för frågor om skrivande, digital litteracitet, kollaborativa skrivprocesser och didaktik. Projektet är planerat att pågå under tre år.
VAD ÄR CO-WRITE?
- Ett forskningsprojekt om kollaborativt akademiskt skrivande i hybrida lärmiljöer i högre utbildning vid Åbo Akademi
- Finansiärer: Högskolestiftelsen i Österbotten & Svenska Kulturfonden
- Forskare: Sofia Jusslin (projektledare), Charlotta Hilli, Fredrik Rusk, Mindy Svenlin, Jessica West och Ida Ekman från Åbo Akademi och Sofia Hort från Mälardalens universitet.
- Finansiärer: Högskolestiftelsen i Österbotten och Svenska Kulturfonden. • Följ med projektet: www.abo.fi/projekt/co-write
Texten har samförfattats av Sofia Hort, Charlotta Hilli, Sofia Jusslin, Mindy Svenlin, Jessica West, Fredrik Rusk och Ida Ekman