Skip navigation

Back to school – ryggen åt skolan?

Jag kom att tänka på ordleken ovan igår kväll när jag tittade på en serie på Yle Arenan. I serien diskuterade en man och en kvinna om allt de ville göra under sitt liv. Det bekanta engelska uttrycket “bucket list” hade översatts felaktigt till hinklista (fi. ämpärilista). Det är utan tvekan fråga om en felöversättning av AI.

Artificiell intelligens är här för att stanna och utnyttjandet av den kommer att öka märkbart. AI är ett utmärkt hjälpmedel för mycket, men det krävs kunskap och förståelse för att använda den. Som exemplet ovan visar ser man att AI inte är felfri utan det behövs fortfarande en människa för att säkerställa att svaren är korrekta.

Eleverna använder AI alltmer till exempel för sina hemuppgifter. I radio hörde jag en lärare i svenska berätta om en elev som gjorde alla sina skriftliga uppgifter klanderfritt. Läraren tänkte att eleven har väldigt goda kunskaper i svenska. Under en lektion diskuterade man på svenska och läraren bedömde elevens muntliga språkfärdighet. Till lärarens överraskning fanns det i praktiken ingen muntlig färdighet överhuvudtaget. Det kom fram att eleven hade utnyttjat AI för att göra sina hemuppgifter och att kunskaperna i själva verket var väldigt svaga. Lärarna har åtskilliga exempel på motsvarande fall. Elevernas användning av AI leder i värsta fall till en felaktig uppfattning av det egna kunnandet.

 

Om mobilförbudet inom den grundläggande undervisningen

I början av augusti trädde en ändring i lagen om grundläggande undervisning om begränsande av användningen av smarta enheter i kraft, och reformen var väldigt välkommen och skapar en lugnare skoldag samtidigt som förutsättningarna till lärande förbättras. Framöver får smarta enheter användas under lektionerna endast med lärarens tillstånd. Många kommuner har begränsat användningen av smarta enheter också under rasterna. I Finland finns också kommuner som förbjudit användning av mobiltelefoner under hela skoldagen.

Av nyfikenhet ställde jag följande fråga till AI (Microsoft Copilot): vilka faktorer talar för ett totalförbud av mobiler under skoldagen? Enligt AI innebär ett totalförbud av mobiler följande:

  • förbättrar arbetsron och koncentrationsförmågan,
  • stöder lärandet och den psykiska hälsan,
  • förebygger mobbning och utslagning,
  • ökar likvärdigheten och förtydligar lärarens verksamhetsförutsättningar
  • gör elevernas skoldag mer aktiv och social.

Vad försöker jag säga med allt detta? I lärande och fostran framhävs alltid grundläggande färdigheter, goda interaktionsfärdigheter och beaktande av andra. Mobilförbudet kommer garanterat att förbättra förutsättningarna för detta. Ju mer jag tänker på saken, desto mer övertygad är jag av att det handlar om den bästa lagreformen som på länge gjorts i den grundläggande undervisningen.

 

Jag önskar er ett bra nytt läsår och krafter för ert viktiga arbete!

Kari Nieminen

ordförande

OAJ Österbotten