Frågan om den artificiella intelligensens (AI) roll i undervisningen har aktualiserats under det senaste året, och diskussionerna är livliga bland lärare. Utvecklingen väcker många frågor, särskilt kring på vilket sätt studerande utnyttjar AI när de gör sina uppgifter och hur detta påverkar lärarnas arbete. I diskussionerna har man uttryckt oro över att de studerande kanske använder AI på ett ohederligt sätt. Särskilt har man funderar på om lärarna tydligt kan åtskilja text som de studerande själva producerat från text som AI producerat. Oklarheten kring en texts ursprung eller om man lita på ursprunget har ökat, vilket kan påverka de etiska aspekterna inom undervisningen.
AI-applikationerna grundar sig på stora språkmodeller (large language models) som under den senaste tiden utvecklas väldigt mycket. Till exempel ChatGPT har under de senaste månaderna utvecklats med snabba steg, vilket väcker frågor om hur undervisningen kommer att påverkas. Allt som är nytt känner vi inte till ännu, än mindre kan utnyttja, eftersom allt inte är tillgängligt för alla.
Även OAJ har observerat att AI har fått fotfäste i samhället, i olika arbetsuppgifter och därmed även i läroinrättningar. OAJ har som mål att i nästa år dela god praxis och information som gäller AI till sina medlemmar. Bland våra medlemmar finns spetskunskap inom AI.
Viktigt att fördjupa lärarnas kunnande
För att fördjupa lärarnas kunnande inom AI krävs mångsidig utbildning och förberedelse. Ämnet kan väcka osäkerhet, förvirring och till och med ångest hos oss lärare, men samtidigt öppnas möjligheter att lära sig nytt och förbättra undervisningen. Men det räcker inte med våra egna ansträngningar eller entusiasm, även utbildningsanordnarna måste ha ambitionen att utveckla kunnandet om AI bland lärare, till exempel genom att ordna workshoppar, onlinekurser, utbildning och mentorskap. Vi måste även vara öppna för att prova ny teknik och reflektera över våra erfarenheter.
När man förbättrar kunnandet om AI bland lärare är det viktigt att fokusera på bland annat:
- Grundläggande kunskaper inom teknik
- Hur AI kan bidra till målen inom undervisningen
- Ge färdigheter inom AI för jobbet bland elever
- Etiska aspekter med AI och funderingar kring dem
- Kontinuerligt lärande och utveckling på det professionella planet
- Samarbete med andra lärare och experter inom teknik
AI öppnar nya möjligheter inom lärandet för lärare och även studerande. Lärarnas kunskaper är ytterst viktiga i denna förändring, och utbildningsanordnare ska ordna mångsidiga möjligheter till fördjupning av lärarnas kunnande. Om vi samarbetar och är öppna inför det nya kan AI integreras i undervisningen på ett hållbart och effektivt sätt. Lomakkeen yläreuna
Författaren till detta blogginlägg tar sina första stapplande steg inom användningen av AI. ChatGPT 3.5 har utnyttjats när denna blogg skrivits.
Mika Nurminen
Ordförande för OAO-sektionen
OAJ Österbotten