Under 2019–2020 driver OAJ en kampanj för att förbättra trivseln på arbetsplatsen bland sina medlemmar. Kampanjen, som inleddes i augusti, har varierande teman för att påverka problem med arbetshälsa och säkerhet som framkommer inom fostran och utbildning. Avsikten med kampanjen är att framhäva betydelsen av arbetshälsa och säkerhet, göra det till en fråga som berör alla och som är synlig på alla arbetsplatser och som även beaktas i ledarskapet. I en fungerande arbetsgemenskap har alla det bra och vardagen fungerar. Alla måste kunna gå till arbetet utan att behöva vara rädda, utsättas för trakasserier och osakligt bemötande. Avsikten med kampanjen är att utnyttja tidigare modeller och utveckla nya lösningscentrerade och positiva modeller för att möta problem med trivseln på arbetsplatsen.
Med en smidig vardag avses grundläggande saker på arbetsplatsen, tydliga mål, ordentliga arbetsverktyg, möjlighet att utvecklas i arbetet, respons och tillräckligt med stöd i arbetet såväl från förmannen som från arbetsgemenskapen. Ett gott ledarskap som skapar möjligheter är nyckeln till att man trivs på arbetsplatsen. Det skapar en grund för möjligheter att delta och för en gemensam verksamhet. Till ledarens och förmannens viktigaste uppgifter hör att skapa strukturer som gör det möjligt att ta gemensamt ansvar och skapa något tillsammans. De bygger upp en äkta gemensam verksamhet med de anställda och kunderna, är närvarande i växelverkan, lyssnar och ger möjligheter att föra fram idéer och tankar. Ett möjliggörande ledarskap ger utrymme för alla medlemmar i arbetsgemenskapen och ger de anställda en mer central roll med äkta möjligheter att påverka.
För att man ska kunna utföra sitt arbete entusiastiskt krävs även en smidig vardag. Gränsen mellan engagemang och utmattning är dock flytande och därför måste man också veta hur man återhämtar sig. OAJ erbjuder verktyg för hur man ska orka med arbetet genom hela året. På sin video ger hjärnforskaren Minna Huotilainen konkreta tips på hur man kan stöda lärarens välmående. I läraryrket finns särskilda belastningsfaktorer och den kognitiva ergonomin kan inte hanteras på läroanstalterna. Till exempel arbetsarrangemang och olika digitala lösningar är belastande och många avbrott, ständiga förändringar, dåliga arbetsutrymmen och bristfälliga arbetsredskap är en del av lärarens vardag. Det lönar sig för föreningen och de enskilda lärarna att utnyttja de verktyg och modeller som kampanjen erbjuder. Bekanta dig med våra tips och välmåendeförmåner på OAJ:s webbplats.
OAJ Österbotten, sektionen för yrkeslärare
Margareeta Verronen
ordförande