Tänä syksynä opettajuutta koskevasta kirjallisuudesta pinnalla on ollut etenkin Minna Rytisalon ja Tommi Kinnusen teos Huokauksia luokasta (WSOY, 2023). Kirja on kahden lukiossa työskentelevän suomen kielen ja kirjallisuuden opettajan kirjeenvaihdon tuotoksena syntynyttä pohdintaa opettajuudesta ja siihen liittyvästä henkisestä kuormituksesta. Kirjailijat, Tommi Kinnunen ja Minna Rytisalo, ovat molemmat tehneet pitkän uran opettajina ja sittemmin heistä molemmista on tullut opettajan työn ohella arvostettuja kirjailijoita. Kirjan ajankohta on tarkkaa kuvausta vallinneesta ajankohdasta ja maailman tilanteesta (helmikuusta 2022 huhtikuuhun 2023) sekä heidän henkilökohtaisen elämänsä suurimmista käänteistä.
Minna ja Tommi kertovat omasta kokemastaan uupumuksesta opettajan työssä ja siihen liittyvistä seikoista yksityiskohtaisesti. Työterveys, joka ei voi kirjoittaa oikeaa syytä sairaslomalle, jotta opettaja voi saada sairasloman aikaista palkkaa (Suomessa työuupumuksen ICD-koodi ei kuulu korvattaviin sairauksiin). Terveydenhuollon asiantuntija, joka neuvoo ’ottamaan rennommin ja jättämään vähemmän pakollisia työtehtäviä pois’. Hankehumppaa lisäresurssien toiveessa. Työtehtävät, jotka eivät valmiiksi tekemällä tule. Uusia työtehtäviä, jotka voidaan määrätä ilman sen suurempaa työnantajan ja työntekijän välistä neuvottelua. Lasten ja nuorten pahoinvointia. Riittämättömiä oppimisen ja koulunkäynnin tukemisen resursseja. Tietämättömyyttä siitä, miten mahduttaa kaikki tehtävät opetusvelvollisuustyöajan sisään. Surkeaa tunnetta siitä, ettei kaikkensa antaminen ja sydämensä avaaminen lapsille ja nuorille riitä. Ettei mikään vain riitä.
Edellä mainitut seikat saavat kirjan kerronnan kuulostamaan melankoliselta ja surkealta, mutta sitä se ei suinkaan ole. Minnan ja Tommin taitava kirjeenvaihto avaa ajatuksia ja kannustaa pohtimaan omaa suhtautumistaan uupumukseen, riittämättömyyden tunteeseen ja alati kasvavaan työmäärään. Kaiketi siihen työnrajaamisen taitoon, jota opettajille usein kuulutetaan. Itsekin yhdessä pitämässäni koulutuksessa neuvoin opettajia rankasti rajaamaan työmääräänsä, vaikka en ole siinä kovin hyvin onnistunut koskaan itsekään.
Minnan ja Tommin kirja avaa yhdenlaisen ikkunan opettajuuteen. Ei kaikki opettajuus ole yhtä uupumusta ja harmitusta omaa työtä kohtaan. Moni asia riippuu sen toimintaympäristöstä, henkilöstöjohtamisesta, työympäristön toimintakulttuurista ja tietysti jokaisen omasta taustasta ja henkilökohtaisista ominaisuuksista. Opettajuus on myös toivoa, iloa ja työssä on mahdollista kokea onnistumisia iloineen ja suruineen. Kuitenkin on fakta, että nykyhetken opettajuus ja koulumaailma on yhä enemmän Huokauksia luokasta -vuoropuhelun kaltaista. Toivon, että kirja tavoittaa etenkin niitä henkilöitä, jotka päättävät opetuksen järjestämisen resursoinnista ja voivat vaikuttaa valinnoillaan koko työyhteisön hyvinvoinnin tukemiseen. Tämä kirja kannattaa lukea.
Anne Hautala
Koulutuspäällikkö, STEP-koulutus Lapua
OAJ Pohjanmaan tiedotustiimin jäsen